Waarom zijn er verschillende type wielhangers?

Een wielhanger neemt tijdens het wielen wisselen tijdelijk de plaats in van een wielbout. Het uiteinde van de wielhanger moet dus even dik zijn en dezelfde schroefdraad hebben als de wielbout.
Wielbouten zijn er in verschillende maten. Zowel de dikte (diameter) als de soort schroefdraad (grover of fijner) kunnen per merk en type verschillen.

 

Waarom zijn de wielhangers van roestvrij staal?

Voor de productie van onze wielhangers hebben we bewust gekozen voor roestvrij staal (RVS of INOX).
Een wielhanger uit aluminium is inderdaad goedkoper te produceren. Roestvrij staal is echter een veel duurzamer materiaal. Zowel de levensduur als het gebruiksgemak van een roestvrijstalen wielhanger is aanmerkelijk beter. Onder zware praktijkomstandigheden (hoog wielgewciht, stoten, etc.) kan aluminium verbuigen of zelfs breken. Ook zal de schroefdraad bij aluminium eerder beschadigen. RVS kent deze nadelen niet.

 

Waarom staat mijn auto niet in de lijst?

Wij maken wielhangers voor 99,9% van alle voertuigen met wielbouten. We proberen onze lijst met automodellen, waarvoor wij wielhangers leveren, zo compleet mogelijk te houden. Regelmatig voegen wij nieuwe automodellen toe. Er zijn echter ook auto's waarvan de wielen zijn bevestigd met moeren. Deze auto's kunnen helaas geen gebruikmaken van de voordelen van de wielhanger.

wielbout   wielmoer
wielbout   wielmoer


Er bestaat veel spraakverwarring over wielbouten en wielmoeren. In veel publicaties worden bouten en moeren door elkaar gebruikt. Het zijn echter twee totaal verschillende bevestigingsmethoden.


Wat is het verschil?

Een wielbout is een bevestigingsmiddel bestaande uit een kop en steel. De steel is voorzien van buitendraad, die men schroeft in een boutgat voorzien van binnendraad (NEN5501). De kop is (vaak) voorzien van een zeskant of een inbus passing. Over of in de kop past een wielsleutel om de bout aan te draaien. Bijvoorbeeld een kruissleutel, inbussleutel, ratelsleutel of persluchtsleutel.